Auktionsbetingelser

Auktionsbetingelser

Opdateret pr. 18/9-2018

Alle auktioner afholdt af Campen Auktioner A/S afholdes efter dansk lovgivning.

ONLINE AUKTIONER

1. Registrering

Deltagelse i budgivningen kræver forudgående køberregistrering. Køberregistrering er betinget af, at navn, adresse, tlf.nr. og e-mailadresse oplyses. Faktura udstedes til køber med de data, køber har oplyst i forbindelse med køberregistrering. Hvis køber ønsker at ændre i disse data efter hammerslag, beregnes et administrationstillæg på 750 kr. (+ moms for bydere bosiddende i Danmark).

Campen Auktioner A/S forbeholder sig ret til at kontrollere brugere ved registrering – herunder telefonnummer, adresse, cvr-nummer mv. Campen Auktioner A/S kan til enhver tid og uden begrundelse spærre for en brugers byderkonto og udelukke vedkommende for videre handel hos Campen Auktioner A/S.

De må ikke videregive eller afsløre Deres login eller adgangskoder til andre. Campen Auktioner A/S er ikke ansvarlig for tab, som skyldes uberettiget brug af Deres konto.

Ved køberregistrering accepterer De, at De ikke vil bruge nogen form for automatisk eller manuel metode til at kopiere eller overvåge vort website. Endvidere accepterer De, at De ikke vil foretage Dem nogen handlinger, der vil belaster vores systemer. De accepterer ved køberregistreringen, at De ikke vil kopiere, omtale, ændre eller skabe afledte produkter fra vort website uden udtrykkelig skriftlig tilladelse fra Campen Auktioner A/S.

2. Færdsel på besigtigelsesområdet

Al færdsel på besigtigelsesområdet sker på eget ansvar.

3. Varernes stand

Alle varer sælges som beset og uden nogen form for reklamationsret. Reklamationer tages ikke til følge.

Campen Auktioner A/S udbyder varer til salg for tredjemand. Ejendomsretten til de varer, der sælges af Campen Auktioner A/S tilkommer således ikke Campen Auktioner A/S men tredjemand, hvorfor Campen Auktioner A/S ikke kan holdes ansvarlig for fejl og mangler mv. ved de købte varer.

Endvidere kan der ikke gøres ansvar af nogen art gældende over for hverken auktionsleder, auktionsholder, rekvirent eller skifteret.

Dette gælder ansvar for funktionsduelighed, stand, lovlighed, angivelser af mål, vægt, dimensioner, alder og beskrivelse.

Varerne kan være behæftet med fejl, mangler, restaurering eller beskadigelser, der ikke nødvendigvis er angivet i beskrivelsen i kataloget. Fotos i katalog eller på hjemmesiden er blot til identifikation og kan ikke anvendes til vurdering af effekternes stand. Campen Auktioner A/S anbefaler, at alle interesserede kommer til eftersyn for at forvisse sig om en given effekts stand.

Campen Auktioner A/S foretager ikke funktionsduelighedsprøver eller anden kontrol af varer. Alle angivelser af antal er cirka-antal og der kan derfor være en afvigelse på +/- 10 % ift. skønnet.

4. Ændringer

Der tages forbehold for fejl og mangler i kataloget, samt tillæg til auktionsvilkår.

Campen Auktioner A/S forbeholder sig retten til at fjerne varer fra auktionen, forlænge auktionen, eller lade auktionen gå om, hvis der er mistanke om misbrug, fejl, tekniske forhold eller andet. Campen Auktioner A/S er ikke ansvarlig for forsinkelser, driftsforstyrrelser eller tekniske problemer af nogen art.

5. Paller og pallerammer

Paller og pallerammer medfølger ikke.

6. Risikoen for varen

Fra modtagelsen af fakturaen overgår risikoen for de købte varer til Dem.

7. Salær og gebyr

Til budsummen skal, der tillægges et auktionssalær på 15 % af budsummen dog min. 100 kr. per enhed ved onlineauktioner + 25 % moms ved salg til kunder, som bor i Danmark. Herudover beregnes 2,7 % deklarationsgebyr af budsummen. Eksempel: ved bud på 1000 kr. + 15 % salær = 1150 kr. + 2,7 % deklarationsgebyr = 27 kr., i alt 1177 + 25 % moms = 1471,25 kr. Visse effekter er undtaget for moms på budsummen, men der skal betales moms af salær og deklarationsgebyr.

Ved online og specialauktioner kan salæret afvige fra ovennævnte eksempel, og dette vil fremgå af betingelser for den enkelte auktion, samt fremgå af Campen Auktioner A/S’ hjemmeside, www.campenauktioner.dk.

8. Moms

Ved varer, der kan sælges efter brugtmomsreglerne (eksempelvis ved salg af personbiler, campingvogne og antikviteter), beregnes der kun moms af salærer og gebyrer. Det vil fremgå af kataloget eller blive oplyst af auktionarius, hvilke varer der er momsfrie. Ved varer, der sælges efter de almindelige momsregler, vil der blive beregnet moms af både hammerslag, salærer og gebyrer.

9. Moms og udlændinge

Købere, der er bosiddende uden for Danmark, skal betale købsmoms, men har mulighed for at få købsmoms retur, såfremt køber inden 14 dage fra auktionsdagen dokumenterer, at de købte effekter er ført ud af Danmark. Der kan udstedes eksportfaktura uden moms til køber, når denne dokumentation er Campen Auktioner A/S i hænde, hvorefter det indbetalte momsbeløb returneres til køber sammen med kreditnota på den oprindelige faktura.

10. Betaling

Varer købt online betales ved bankoverførsel til 9860 0000291323 eller via IBAN/SWIFT. IBAN nr. 9898600000291323 SWIFT: FOSPDK21.

Sker der ikke betaling inden betalingsfristens udløb, vil sagen overgå til inkasso uden varsel.

11. Ejendomsrettens overgang

Ejendomsretten til de købte varer overgår til Dem, når Deres betaling er registreret på Campen Auktioner A/S’ konto. Campen Auktioner A/S forbeholder sig retten til at tilbageholde varer, indtil betalingen er registreret på vores konto.

Ved alt salg af køretøjer, biler, både, motorcykler og lignende, bliver registreringsattesten først udleveret, når Deres betaling er registreret på Campen Auktioner A/S’ konto.

12. Udlevering

Ingen varer må forlade auktionsområdet før, de er betalt. Derfor skal kvittering for varer altid forevises ved udleveringen.

13. Afhentning

Varer skal afhentes i det angivne udleveringstidsrum, medmindre andet er aftalt. Varer, som ikke afhentes i udleveringstidsrummet, fjernes for købers regning. Campen Auktioner A/S forbeholder sig endvidere at vælge at sælge ikke-afhentede varer under hånden eller ved frivillig auktion. Salget sker i begge tilfælde for købers regning, så denne er pligtig til at erstatte det deraf flydende tab uden at have adgang til det mulige overskud.

De skal selv sørge for afhentning, afmontering/nedtagning efter Campen Auktioner A/S’ anvisning. Såfremt personale fra Campen Auktioner A/S hjælper med håndtering og læsning, sker det for købers ansvar og risiko. Beskadigelse af varen i forbindelse hermed er således alene købers risiko. Ved skader på bygninger skal disse reetableres for købers regning. Ved afmontering af el, gas, vand, varme og afløb indestår køber for, at dette sker efter gældende regler og lovgivning.

Såfremt en købt vare ikke afhentes inden for udleveringstidsrummet, og der ikke er aftalt senere afhentning, koster det 50 kr. pr. uge pr. vare/palle. Desuden kan der afkræves yderligere for at håndtere varen. Uafhentede varer, som skal køres på lossepladsen, vil blive smidt ud på købers regning.

14. Ibrugtagning af varer

Køber har det fulde ansvar for, at købte varer opfylder lovmæssige krav inden ibrugtagning. Køber har endvidere det fulde ansvar for at indhente tilladelse til brug af diverse software/patenter m.m. af de respektive rettighedshavere.

15. Tyveri

Alt tyveri meldes til politiet.

16. Fortrydelsesret

Der ydes ikke fortrydelsesret, når købet sker som led i erhvervsmæssig virksomhed.

Der er 14 dages fortrydelsesret for privatpersoner ved køb på vores onlineauktioner.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor De eller en af Dem angiven tredjemand får varerne i fysisk besiddelse.

Ved FØL- og HESTEAUKTIONER anses sælger for at have føllet i sin besiddelse på vegne af Dem fra det tidspunkt, hvor Deres betaling er registreret på Campen Auktioner A/S’ konto. Deres fortrydelsesret på 14 dage løber således fra dette tidspunkt ved auktionen.

Hvis fortrydelsesfristen udløber på en helligdag, en lørdag, en søndag eller Grundlovsdag, kan De vente til den følgende hverdag.

For at udøve fortrydelsesretten skal De meddele Campen Auktioner A/S, Deres beslutning om at fortryde dit køb i en utvetydig erklæring (f.eks. ved postbesørget brev, fax eller e-mail). De kan benytte standardfortrydelsesformularen, vedhæftet Deres købsfaktura. Standardfortrydelsesformularen kan også downloades her.

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis De sender Deres meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

De kan ikke fortryde ved at nægte at afhente varen uden at give Campen Auktioner A/S meddelelse om, at De fortryder købet.

Hvis De udøver Deres fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra Dem (købsprisen), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om Deres beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som De benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre De udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges De ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller De har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.

De skal returnere varerne eller aflevere dem til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor De har informeret os om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis De returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.

De skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.

De hæfter for eventuelle forringelser af varernes værdi, som skyldes en anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde de fungerer på. Dette vil sige, at De kan prøve varen på samme måde som, hvis De prøvede den på en fysisk auktion. De må således ikke tage varen i brug. Såfremt varen prøves ud over det ovenfor beskrevne, vil De kun få en del eller ingen ting tilbage af købesummen, afhængig af varens handelsværdi.

Fortrydelsesretten gælder ikke for varer som på grund af deres art bliver uløseligt blandet sammen med andre varer eller plomberede lyd- og billedoptagelser eller computersoftware, som De har brudt plomberingen på.

 

 

FYSISKE AUKTIONER

1. Registrering

Deltagelse i budgivningen kræver forudgående køberregistrering. Dette kan enten ske online eller i indgangen på auktionsdagen. Endelig køberregistrering er betinget af forevisning af gyldig legitimation. Faktura udstedes til vindende byder med de data, køber har oplyst i forbindelse med køberregistrering. Hvis køber ønsker at ændre i disse data efter hammerslag, beregnes et administrationstillæg på 750 kr. (+ moms for købere bosiddende i Danmark). For at undgå misbrug skal bydernummeret afleveres til auktionskontoret, når De forlader auktionen. Hvis dette ikke sker opkræves et gebyr på 750 kr. (+ moms for bydere bosiddende i Danmark).

Campen Auktioner A/S forbeholder sig ret til at kontrollere bydere ved registrering – herunder telefonnummer, adresse, cvr-nummer mv. Campen Auktioner A/S kan til enhver tid og uden begrundelse spærre for en byders byderkonto og udelukke vedkommende for videre handel hos Campen Auktioner A/S.

2. Entré

Entré til fysiske auktioner koster mellem 30 kr. og 300 kr. og inkluderer adgang, bydenummer, auktionskatalog og kuglepen.

3. Færdsel på auktionsområdet

Al færdsel på auktionsområdet sker på eget ansvar.

4. Forhåndsbud

Såfremt man ikke kan være til stede på auktionsdagen, kan man afgive et forhåndsbud. Dette kan ske på Campen Auktioner A/S’ hjemmeside www.campenauktioner.dk inden det sluttidspunkt, som er oplyst for hver enkelt auktion. Forhåndsbud kan også gives på auktionsdagen enten pr. telefon eller på auktionskontoret. Campen Auktioner A/S byder på vegne af højeste forhåndsbud til denne enten har vundet auktionen eller er blevet overbudt. Det er altid byder i salen, der har forkøbsret. Eksempel: Er der budt 1000 kr. af forhåndsbyder, og bliver der budt 1000 kr. på den fysiske auktion på selve auktionsdagen, er det altid buddet i salen, som vinder. Vær opmærksom på, at forhåndsbuddet er bindende, og der ikke er fortrydelsesret. Kun den vindende byder får besked på mail eller over telefonen, senest første hverdag efter auktionen. Købere, der benytter forhåndsbud, skal være opmærksomme på afhentnings- og betalingsvilkår.

5. Uoverensstemmelser vedrørende bud på fysiske auktioner

Opstår der under auktionen tvivl om, hvem der er højestbydende, afgør auktionarius, om der skal finde et nyt opråb sted. Øvrige uoverensstemmelser vedrørende budgivningen skal tages med auktionslederen umiddelbart efter auktionen er slut.

6. Varernes stand

Alle varer sælges som beset og uden nogen form for reklamationsret. Reklamationer tages ikke til følge.

Campen Auktioner A/S udbyder varer til salg for tredjemand. Ejendomsretten til de varer, der sælges af Campen Auktioner A/S tilkommer således ikke Campen Auktioner A/S men tredjemand, hvorfor Campen Auktioner A/S ikke kan holdes ansvarlig for fejl og mangler mv. ved de købte varer.

Endvidere kan der ikke gøres ansvar af nogen art gældende over for hverken auktionsleder, auktionsholder, rekvirent eller skifteret.

Dette gælder ansvar for funktionsduelighed, stand, lovlighed, angivelser af mål, vægt, dimensioner, alder og beskrivelse.

Varerne kan være behæftet med fejl, mangler, restaurering eller beskadigelser, der ikke nødvendigvis er angivet i beskrivelsen i kataloget. Fotos i katalog og/eller på hjemmesiden er blot til identifikation af varen og kan ikke anvendes til vurdering af varernes stand. Campen Auktioner A/S anbefaler, at alle interesserede kommer til eftersyn for at forvisse sig om en given varens stand.

Campen Auktioner A/S foretager ikke funktionsduelighedsprøver eller anden kontrol af varer. Alle angivelser af antal er cirka-antal og der kan derfor være afvigelser på +/- 10 % ift. skønnet.

7. Ændringer

Der tages forbehold for fejl og mangler i kataloget, samt tillæg til auktionsvilkår.

Campen Auktioner A/S forbeholder sig retten til at fjerne varer fra auktionen og ændre tidspunktet for auktionen. Endvidere forbeholder Campen Auktioner A/S sig retten til at lade auktionen gå om, pga. mistanke om misbrug, fejl, tekniske forhold eller andet. Campen Auktioner A/S er ikke ansvarlig for forsinkelser, driftsforstyrrelser eller tekniske problemer af nogen art.

8. Paller og pallerammer

Paller og pallerammer medfølger ikke.

9. Risikoen for varen

Efter hammerslag står varen for købers regning og risiko.

10. Handel på auktionsområdet

Enhver handel på auktionsområdet skal registreres hos Campen Auktioner A/S og pålægges salær i henhold til Campen Auktioner A/S’ auktionsbetingelser.

11. Salær og gebyr

Til budsummen skal, der tillægges et auktionssalær på 15 % af budsummen (dog min. 150,- kr. pr. enhed / min. 100 kr. ved onlineauktioner) + 25 % moms ved salg til kunder, som bor i Danmark. Herudover beregnes 2,7 % deklarationsgebyr af budsummen. Eksempel: ved bud på 1000 kr. + 15 % salær = 1150 kr. + 2,7 % deklarationsgebyr = 27 kr., i alt 1177 + 25 % moms = 1471,25 kr. Visse effekter er undtaget for moms på budsummen, men der skal betales moms af salær og deklarationsgebyr.

Ved specialauktioner kan salæret afvige fra ovennævnte eksempel og dette vil fremgå af betingelser for den enkelte auktion, samt fremgå af Campen Auktioner A/S’ hjemmeside, www.campenauktioner.dk.

12. Moms

Ved varer, der kan sælges efter brugtmomsreglerne, beregnes der kun moms af salærer og gebyrer (eksempelvis personbiler, campingvogne, antikviteter). Det vil dog altid fremgå af kataloget eller blive oplyst af auktionarius, hvilke varer der er momsfrie. Ved varer, der sælges efter de almindelige momsregler, vil der blive beregnet moms af både hammerslag, salærer og gebyrer.

13. Moms og udlændinge

Købere, der er bosiddende uden for Danmark, skal betale købsmoms, men har mulighed for at få købsmoms retur, såfremt køber inden 14 dage fra auktionsdagen dokumenterer, at de købte varer er udført af Danmark. Der kan udstedes eksportfaktura uden moms til køber, når denne dokumentation er Campen Auktioner A/S i hænde, hvorefter det indbetalte momsbeløb returneres til køber sammen med kreditnota på den oprindelige faktura.

14. Betaling

Varerne betales kontant eller med kreditkort på auktionsdagen. Ved betalinger med kreditkort skal billedlegitimation forevises. Efter forudgående aftale kan betaling endvidere ske ved en bankoverførsel direkte til vores konto. Udenlandske købere kan benytte bankoverførsel via IBAN/SWIFT umiddelbart efter auktionen. Ønsker De at lave en overførsel på dagen, stiller vi gerne vores computer til rådighed.

Sker der ikke betaling, vil sagen overgå til inkasso uden varsel.

15. Ejendomsrettens overgang

Ejendomsretten til de købte varer overgår til Dem, når Deres betaling er registreret på Campen Auktioner A/S’ konto. Campen Auktioner A/S forbeholder sig retten til at tilbageholde varer, indtil betalingen er registreret på vores konto.

Ved salg af køretøjer, biler, både, motorcykler og lignende, bliver registreringsattesten først udleveret til køber, når betalingen er registreret på Campen Auktioner A/S’ konto.

16. Udlevering

Ingen varer må forlade auktionsområdet, før de er betalt. Derfor skal købsfaktura altid forevises ved udleveringen.

17. Afhentning

Varer skal afhentes i det angivne udleveringstidsrum, medmindre andet er aftalt. Varer, som ikke er afhentet i udleveringstidsrummet, fjernes for købers regning. Campen Auktioner A/S kan vælge at sælge ikke-afhentede varer under hånden eller ved frivillig auktion. Salget sker i begge tilfælde for købers regning, så denne er pligtig til at erstatte det deraf flydende tab uden at have adgang til det mulige overskud.

Køber skal selv sørge for afhentning, afmontering/nedtagning efter Campen Auktioner A/S’ anvisning. Såfremt personale fra Campen Auktioner A/S hjælper med håndtering og læsning er det for købers ansvar. Beskadigelse af varen i forbindelse hermed er alene købers risiko. Ved skader på bygninger skal disse reetableres for købers regning. Ved afmontering af el, gas, vand, varme og afløb indestår køber for, at dette sker efter gældende regler og lovgivning.

Såfremt en købt vare ikke afhentes inden for udleveringstidsrummet, og der ikke er aftalt senere afhentning, koster det 50 kr. pr. uge pr. vare/palle. Desuden kan der afkræves yderligere for at håndtere varen. Uafhentede varer, som skal køres på lossepladsen, vil blive smidt ud på købers regning.

18. Ibrugtagning af varer

Køber har det fulde ansvar for, at købte varer opfylder lovmæssige krav inden ibrugtagning. Køber har endvidere det fulde ansvar for at indhente tilladelse til brug af diverse software/patenter m.m. af de respektive rettighedshavere.

19. Tyveri

Alt tyveri meldes til politiet.

20. Fortrydelsesret

Der ydes ikke fortrydelsesret på fysiske auktioner hverken for private eller erhvervsdrivende.

 

 

Top